ساعت کاری

شنبه تا پنجشنبه ۰۸:۰۰ - ۱۷:۰۰

تلفن تماس

۰۵۱۳۶۵۱۹۱۰۰

اهمیت استفاده از پلت بایندر مناسب
اهمیت استفاده از خوراک پلت

اهمیت استفاده از پلت بایندر مناسب

اهمیت استفاده از پلت بایندر

 

تولید خوراک فرآوری شده به صورت پلت سابقه ی 60 ساله در صنعت خوراک دام دارد. تحقیقات بسیاری متخصصان امر تغذیه و پرورش دام و طیور را به این نتیجه رساندند که شکل فیزیکی پلت نسبت به مش مزایای فراوانی در عملکرد تولیدی دام یا پرنده دارد. اما اهمیت استفاده از پلت بایندر چیست؟

پژوهش هایی که با هدف مقایسه خوراک های مش، پلت و پلت دوباره خرد شده صورت گرفته اند نشان دادند بیلان انرژی دریافتی توسط جوجه های گوشتی در هنگام مصرف خوراک پلت نسبت به دو فرم دیگر حدود 30 درصد افزایش داشت. محققان می گویند علت این افزایش ابقای انرژی کاهش مصرف انرژی توسط پرنده در جهت مصرف خوراک بوده است. بررسی ها نشان دادند گروهی از جوجه های گوشتی برای مصرف میزان مشخصی از خوراک مش در مدت زمان 12 ساعت، به میزان 103 دقیقه مشغول مصرف خوراک بودند. در حالی که همان میزان خوراک را در مدت 12 ساعت، در 34 دقیقه وقت مصرف کردند. در نتیجه زمان بیشتری را صرف استراحت نموده که این کار منجر به ذخیره بیشتر انرژی گردید.

عوامل  موثر در میزان مصرف خوراک

در نهایت مصرف خوراک پلت نسبت به خوراک مش یا خرد شده موجب بهبود ضریب تبدیل می گردد. بررسی های عملی نشان می دهند به هر میزان که کیفیت استحکام پلت بیشتر باشد، اثرگذاری مثبت خوراک با شکل فیزیکی پلت بهتر است. مقایسه خوراک پلت و پلت خرد شده نیز نشان دهنده ی اولویت حفظ شکل فیزیکی بر فراوری حرارتی در اثرگذاری خوراک پلت است. چرا که در هنگامی که میزان خاکه خوراک به بیش از 60 درصد رسید، آنچه در رابطه با مزایای شکل فیزیکی خوراک پلت گفته شد، بی اثر می گردد.

علاوه بر این یافته های متعدد علمی ثابت کرده اند که گله های جوجه های گوشتی که خوراک پلت مصرف می کنند بازدهی، رشد و یکنواخنی بیشتر را نشان می دهند.

آنچه تا کنون گفته شد اهمیت تولید خوراک پلت با استحکام بالا را یادآور می شود. حد مجاز خاکه در یک محموله خوراک پلت حدود 10 درصد است. اما کمتر شدن این میزان می تواند موجب نتیجه و بازارپسندی بهتر محصول در میان مصرف کنندگان باشد.

گروه تحقیق و توسعه شرکت سپهر ماکیان فرتاک
عوامل موثر بر استحکام خوراک پلت

عوامل زیادی بر کیفیت استحکام خوراک پلت موثر هستند. از جمله آن ها شرایط آب و هوایی، ترکیب جیره، کیفیت و نوع مواد تشکیل دهنده، سایز مش آسیاب، سایز دای پلت، رطوبت، نحوه فراوری توسط دستگاه پرس پلت، بار ورودی به دستگاه، نحوه سرد کردن، شیوه بسته بندی و در نهایت استفاده از یک پلت بایندر مناسب هستند. اغلب شرایطی که گفته شد جزو موارد مدریتی قابل کنترل در یک کارخانه خوراک دام هستند که دستیابی به حد بهینه آن آن ها مستلزم برنامه ریزی و هزینه کردهای بسیاری است. برخی دیگر نیز به سادگی در یک کارخانه خوراک دام قابل کنترل نیستند. اما در این میان استفاده از پلت بایندر مناسب و قوی به سرعت اثر مثبت خود را نشان خواهد داد.

پلت بایندرها یا بهبود دهنده های عملکرد تولید پلت در واقع محصولاتی برای باند کردن یا چسباندن یا نگه داشتن اجزای مختلف خوراک در کنار یکدیگر هستند که از شکستن ساختار پیوسته یک ذره پلت در رویدادهای بعد از خروج خوراک از منافذ دای جلوگیری میکنند. این لطمات ممکن است در فرایند سرد کردن، خطوط انتقال، بسته بندی، بارگیری، تخلیه بار ورود به فیدر ها و بازی کردن پرنده با خوراک با هدف مصرف انتخابی وارد گردند.

شرکت تولیدی افزودنی های خوراکی طیور سپهر ماکیان فرتاک توانسته است به پشتوانه سال ها تحقیقات محققان دانشگاهی کشور نسل جدیدی از پلت بایندرهای قابل استفاده در کارخانجات تولیدی خوراک دام، طیور و آبزیان با نام تجاری   (ای-بایند)   را به تولیدکنندگان خوراک ارائه دهد.

از ویژگی های بارز این محصول که موجب تمایز آن با با پلت بایندرهای معدنی مانند بنتونیت شده است می توان به نیاز به مصرف کمتر در تناژ خوراک تولیدی، دارا بودن خاصیت تغذیه ای موثر، سازگار با بدن حیوان مصرف کننده و فاقد هرگونه اثر جانبی یا اثر منفی بر سایر ترکیبات خوراک، کاهش مصرف انرژی و استهلاک خط تولید و از همه مهمتر اثر بیشتر بر کیفیت استحکام پلت تولیدی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها