ساعت کاری

شنبه تا پنجشنبه ۰۸:۰۰ - ۱۷:۰۰

تلفن تماس

۰۵۱۳۶۵۱۹۱۰۰

موش در مرغداری
موش در مرغداری2

موش در مرغداری

موش در مرغداری

ویژگی های موش

موش ها در 50 روزگی قابلیت جفت گیری و آبستنی پیدا می کنند. طول دوره آبستنی آن ها 20 روز بوده و به طور میانگین 10 تا 12 عدد نوزاد از  هر زایمان آن ها حاصل می شود. موش ماده 25 روز بعد زایمان- پس از از شیرگیری بچه ها-  قابلیت آبستنی دارد. بنابراین فاصله دو زایمان آن 45 روز است. طبق مشاهدات انجام شده یک جفت موش پس از 6 ماه 650 برابر، یعنی به بیش از 1300 عدد می رسند. نوزاد موش ها 5/1 گرم وزن دارد. موش ها در انبار و با در نظر گرفتن مبارزه با آن ها، حدود 180 روز عمر کرده و همواره  وزنی حدود 25 گرم دارند. هر موش روزانه به مقدار 15 % وزن خود خوراک مصرف می کنند.

چقدر موش در انبار داریم؟

 

در صورتی که شما گاهی اوقات و به ندرت موش در انبار می بینید، می توان گفت نزدیک به 1000 عدد موش در محیط مرغداری شما وجود دارد و اگر دفعات بیشتری مشاهده شوند ممکن است تا 5000 عدد در یک مرغداری برسند چرا که جمعیت بیشتر آن ها مخفی از دید شما زندگی می کنند.

موش ها چه مقدار از خوراک داخل انبار را هدر می دهند؟

زیان های اقتصادی

 

هر موش علاوه بر اینکه روزانه 30 گرم غذا مصرف می کند، حدود 300 گرم از خوراک داخل انبار را نیز آلوده می کند. 1000 عدد موش به طور میانگین سالانه 15 تن از خوراک داخل انبار را مصرف می کنند. اگر قیمت دان خریداری شده را 1600 تومان در هر کیلوگرم در نظر بگیرید، موش ها سالانه بیش از 24 میلیون تومان خوراک مصرف می کنند. اما مقداری بیشتر از آن را ممکن است آلوده کرده و قسمتی را غیر قابل استفاده کنند.

سایر زیان های موش های انبار

 

علاوه بر این موش ها عامل انتقال بسیاری از بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی مانند آنفولانزا و IBV هستند. موش ها زیان های اقتصادی دیگری نظیر آسیب زدن، ترساندن و کشتن جوجه ها، تخریب ساختمان ها، لوله ها و سایر تاسیسات و احتمال بروز حوادثی نظیر آتش سوزی را در پی دارند که هزینه ای بسیار بیشتر از آنچه گفته شد را به وجود می آورند.

صدمات مذکور وقتی افزایش می یابند که موش ها به مواد خوراکی دسترسی داشته باشند. هنگام تولید خوراک در داخل مجموعه، مواد اولیه به طور طولانی مدت در دسترس موش ها هستند. استفاده از خوراک های آماده تولید شده در کارخانه های خوراک دام، به دلیل محدودیت زمان ماندن در انبار و سهولت مدیریت انبار در صورت وجود مواد خوراکی درون بسته بندی، خطر تهاجم موش ها به مرغداری شما را کاهش می دهد.

هر موش علاوه بر اینکه روزانه 30 گرم غذا مصرف می کند، حدود 300 گرم از خوراک داخل انبار را نیز آلوده می کند. 1000 عدد موش به طور میانگین سالانه 15 تن از خوراک داخل انبار را مصرف می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها