ساعت کاری

شنبه تا پنجشنبه ۰۸:۰۰ - ۱۷:۰۰

تلفن تماس

۰۵۱۳۶۵۱۹۱۰۰

نمونه گیری خوراک
نمونه گیری خوراک طیور.jpg1

نمونه گیری خوراک

نمونه گیری چه اهمیتی دارد؟

 

نمونه گیری از اعمال الزامی مدریتی مرغداری است. چرا که محموله های خوراک، به خصوص در کشور ما از مکان های متنوعی به دست مرغداران می رسند. این تنوع بعضا منجر به تفاوت در نحوه نگه داری، حمل بار و کیفیت خوراک می شود. به طور نمونه یکی از مهمترین شاخصه های کیفی میزان وجود مایکوتوکسین ها یا همان سموم قارچی در خوراک است. ورود مایکوتوکسین ها به مرغداری پیش زمینه مشکلات معددی در پرورش مرغ ها است. در مورد مایکوتوکسین ها، تبعات و راه های کنترل آن ها در مرغداری می توانید اینجا (لینک مقاله مایکوتوکسین ها) بیشتر بخوانید. همچنین نمونه گیری به شما کمک می کند از وجود تقلبات یا کیفیت پایین خوراک پیش از ورود آن به مرغداری پیشگیری کنید.

نمونه گیری اصولی چیست؟

 

در ضرب المثل های عامیانه گفته می شود: «یک مشت نشانه خروار است.» اما در حقیقت در بررسی علمی و اصولی توده ای از مواد مشت نشانه خروار نیست. در علم آمار نمونه عبارت است از بخشی از یک جامعه یا توده که برای تخمین یک یا چند شاخضه بررسی می شود. برای هرچه دقیق تر شدن این تخمین افزایش نمونه ها از یک جمعبت الزامیست.  نمونه گیری از یک توده از الگوی ویژه ای پیروی می کند. در شکل 1 چند نمونه از ابزارهای نمونه گیری توده مواد مشاهده می شود. هر یک از این ابزارها بسته به نوع ماده مورد بررسی کاربرد متفاوتی دارند.

شکل 1: ابزارهای نمونه گیری از توده مواد

شکل 2: الگوی نمونه گیری از بار کامیون

اگر محموله موجود در یک خودرو حمل بار یا واگن را در نظر بگیریم باید الگوی نمونه گیری مشابه شکل 2 باشد. نمونه گیری میتواند با استفاده از ابزار دستی یا اتوماتیک انجام شود. در شکل بالا نمونه گیر را تا عمق 60 سانتی متر وارد کنید.  در نقطه B نصف فاصله نوک تا مرکز، در نقطه C سه چهارم فاصله نوک تا مرکز، در نقطه D نمونه گیر را تا نیمه و در نقاط G،F و E تا مانند A، B و C که نقاط متقابل هستند نمونه گیری را انجام می دهیم.

نمونه گیری از بار رطوبت دیده

شکل 3: نخوه نمونه گیری از بار خراب شده

الگوهای نمونه برداری مرحله ای برای مواردی که دارای بخش های رطوبت دیده از دانه یا کنجاله ها هستند در شکل 3 پیشنهاد شده اند. در این مورد یک فرایند سه مرحله ای پیشنهاد شده است.  A: به تمامی بخش های بار میله ای را وارد کنید. B: از طریق صدا بخشی که خیس یا آسیب دیده است را می توانید تشخیص دهید. بنابراین میله را تنها در محدوده ای که به نظر می رسد خراب یا نامرغوب باشد وارد کنید تا ابعاد آسیبی که به بار وارد شده است را تخمین بزنید. C: با استفاده از نمونه گیر مخصوص از بخشی که سالم به نظر می رسد طبق الگو نمونه گیری شود. هر نمونه باید حداقل دو کیلوگرم باشد. نمونه ها باید هرکدام جداگانه آنالیز شوند. همچنین نسبت بخش آسیب دیده به سالم باید مشخص شود.

نکات قابل توجه در نمونه گیری

باید توجه داشت که نمونه های خوراک محتلف (بار سالم) را می بایست در نهایت به میزان برابر از هر بار با هم مخلوط کرده، در ظروف دربدار یا پلاستیک مناسب بسته بندی ریخته و سپس نام ارسال کننده بار، تاریخ، مبدا، پلاک نام راننده خودرو ورودی را روی آن به طوری نوشته شود که به آسانی پاک نگردد. اهمیت این کار از آن جهت است که به مدیر مرغداری کمک می کند در صورت بروز هرگونه مشکل در دوره پرورش مرغ های گوشتی، پولت یا تخم گذار، ریشه یابی آن راحت تر و قابل امکان گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها