ساعت کاری

شنبه تا پنجشنبه ۰۸:۰۰ - ۱۷:۰۰

تلفن تماس

۰۵۱۳۶۵۱۹۱۰۰

نگهداری از دستگاه پرس پلت کارخانه خوراک
نگهداری از دستگاه پرس پلت

نگهداری از دستگاه پرس پلت کارخانه خوراک

نگهداری از دستگاه پرس پلت کارخانه خوراک دام، طیور یا آبزیان از جمله دغدغه های مدیران و کارشناسان فنی کارخانه است. چرا که دستگاه های پلت ساز نقطه ی اصلی تولید در کارخانه هستند، زمان فعالیت آن ها زیاد است، بیشترین مصرف برق (حدود 40 درصد) و استهلاک (بیش از 60 درصد هزینه استهلاک) را در بین تجهیزات دارند، هرگونه بی دقتی موجب ایجاد خرابی های پرهزینه در آن ها شده و در نهایت نقش مهمی در شاخصه های کمی و کیفی تولید دارد. در این مقاله قصد داریم توصیه های مهم در رابطه با نگهداری بهتر از این دستگاه را بررسی کنیم.

محاسبه هزینه استهلاک در کارخانه خوراک

محاسبه هزینه استهلاک در کارخانه خوراک برای محاسبه قیمت تمام شده خوراک تولیدی لازم است. فرمول محاسبه هزینه استهلاک در کارخانه خوراک عبارت است از تقسیم میزان خوراک تولیدی در بازه زمانی مشخص بر تعداد کل ظرفیت تولیدی تجهیزات در عمر مفید خود و ضرب عدد حاصله در میزان ارزش کل تجهیزات در مدت زمان مورد نظر که معمولا یک سال کاری در نظر گرفته می شود. بدین صورت می توانیم هزینه استهلاک را به دست بیاوریم.

https://fartakadd.com/depreciation-reduction/#:~:text=%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF%20%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C%20%D9%87%D9%85%DA%86%D9%88%D9%86%20%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%AA%20%D9%87%D8%A7,%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA%20%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%20%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8%20%D8%AA%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA.

تجهیزات کارخانه خوراک و اهمیت محافظت از آن ها

ماشین آلات کارخانه خوراک دام به طور عمده شامل آسیاب چکشی، میکسر، پرس پلت یا پلت ساز، ختک کننده، دستگاه های بسته بندی، دیگ بخار، خطوط انتقال، مخازن نگهداری مختلف و… هستند. هرکدام از این دستگاه ها ظرفیت تولید، مصرف انرژی، استهلاک و دستورالعمل های نگهداری خاص خود را دارند.

در صورت خرابی هریک از این دستگاه ها خطوط تولید متوقف می شود. هزینه های تعمیر، تعویض و یا اتلاف وقت و تاخیر در تحویل سفارشات از جمله تبعات خرابی دستگاه ها هستند.

پرس پلت یا پلت ساز یکی از تجهیزات کلیدی کارخانه خوراک است که نگهداری از آن نیازمند رعایت نکات خاصی می باشد.

انتخاب دای و رولر مناسب

انتخاب حلقه دای و رولر مناسب کارخانه خوراک

حلقه دای می تواند از استیل کربن، آلیاژ استیل و یا استیل ضد زنگ باشد. بنابراین دای مناسب را باید بر اساس نوع مواد اولیه، محصول، ابعاد و مشخصات فنی دستگاه انتخاب کرد. عموما جنس استیل ضد زنگ هنگامی که مواد خورنده در خوراک هستند یا قطر منافذ دای کمتر است بهتر است. رول معمولا از جنس استیل کربن یا آلیاژ استیل است.

نسبت قطر حفره ها به عمق حلقه دای دستگاه پلت ساز

نسبت قطر حفره ها به عمق حلقه دای حلقه دای دستگاه پلت ساز در عملکرد آن تاثیر گذار است.

شاخص نسبت تراکم نسبی حلقه دای حاصل تقسیم نسبت قطر عملی موثر یا عمق حلقه به قطر حفره دای است که به صورت L:D یا L/D معرفی می شود. این شاخص می تواند بر اساس مواد اولیه، فرمول جیره و محصول مورد نیاز انتخاب شود. L:D پایین تر باعث افزایش نرخ تولید، کاهش مصرف انرژی و کاهش فرسایش دای و رولر می شود. اما قوام پلت کاهش یافته و خاکه و تفاوت اندازه ذرات افزایش می یابد.

https://fartakadd.com/reduce-the-outline/

L:D بالاتر موجب تولید پلت های محکم تر با ظاهر صیقلی و خاکه پایین می شود. عموما L:D برای خوراک دام و طیور زیر 10 و برای آبزیان باید بالای 10 باشد.

نکات قابل توجه در فرایند تولید پلت

رطوبت دهی در کاندیشنر

خوراک مخلوط شده در میکسر باید پیش از پلت شدن در دستگاه کاندیشنر با فشار بخار عمل آوری شوند. فشار بخار کاندیشنر باید حداقل 4 و حداکثر 8 بار باشد. عمل آوری رطوبتی و حرارتی باعث ژلاتینه شدن نشاسته خوراک علاوه بر افزایش قابلیت هضم آن باعث کارکرد روان تر دستگاه پرس پلت، کاهش فرسایش دای و رولر و افزایش قوام پلت می شود. رطوبت خوراک بعد از کاندیشنر باید بین 14 تا 16.5 درصد باشد. دمای مناسب کاندیشنر نیز بین 75 تا 95 درجه است.

ثابت بودن فشار بخار در کاندیشنر

  فشار بخار باید در کاندیشنر همواره ثابت باشد. چرا که افت فشار بخار یا افزایش آن باعث ایجاد نوسان در آمپر، خطر توقف دستگاه، بر هم خوردن یکدستی کیفیت خوراک و فشار بر دستگاه می شود. یکی از علل عمده ی افزایش فشار بر پرس پلت در چند ساعت بعد از تولید مداوم، می تواند افت فشار بخار باشد که برای حل این مسئله باید به تاسیسات دیگ بخار و خطوط انتقال آن به دستگاه کاندیشنر توجه کرد.

بررسی مداوم دیگ و خطوط انتقال بخار

همانطور که گفته شد فشار بخار در عملکرد کاندیشنر و دستگاه پلت ساز موثر است. برای این منظور باید برنامه ی بررسی مداوم دستگاه دیگ بخار از نظر عملکرد، عایق بندی خطوط انتقال بخار و داشتن فرایند حذف آب از بخار پیش از ورود آن به کاندیشنر را در نظر گرفت.

کارهایی که اوپراتور کارخانه خوراک باید انجام دهد

تنظیم فاصله بین دای و رولر

برای تنظیم فاصله بین دای و رولر باید باید بالاترین نقطه ی رولر باید به دای اندکی مماس باشد. اگر این فاصله به درستی تنظیم شده باشد، رولر در هنگام تولید می چرخد و فشار به خوراک داخل منافذ وارد شده که در نتیجه خوراک با قوام مناسب تولید می شود. اگر فاصله بین دای و رولر زیاد باشد رولر نمی چرخد. در نتیجه خوراک در داخل محفظه جمع می شود و دستگاه متوقف می شود. همچنین در حالت عادی باعث کاهش نرخ خروجی دستگاه و قوام پلت می شود. اگر این فاصله کم تر از حد استاندارد باشد، فرسایش و فشار بر رولر و دای زیاد می شود که در نتیجه آسیب جدی وارد می شود. فاصله بین دای و رولر در هنگام تولید ممکن است تغییر یابد. بنابراین فاصله دای و رولر باید حداقل هر چهار ساعت مورد بازبینی قرار گیرد. در هنگام تنظیم رولر باید به تقارت و زاویه تنظیم توجه کرد.

نگهداری دستگاه پلت ساز

تسمه ها یا گیربکس های دستگاه پلت ساز باید به طور مداوم بازدید شوند. براده های فلزی باید حذف شوند. برنامه ی روغن کاری با استفاده از روغن مناسب بسیار اهمیت دارد.

نکات مهم پس از پایان تولید

پس از پایان تولید یا توقف دستگاه، اوپراتور پلت باید دستگاه را برای تولید بعدی آماده کند. اقدامات آماده سازی عبارت اند از ریختن اندکی روغن به صورت مخلوط با مقداری خوراک مش به داخل دستگاه . سپس خروج کامل خوراک موجود در دستگاه و تمیز کردن آن به طور کامل. این کار باعث جلوگیری از انسداد منافذ دای می شود. در صورتی که خوراک داخل منافذ باقی بماند به تدریج منافذ دای بسته می شوند و بازدهی خروج دستگاه کاهش می یابد. همچنین ممکن است پس از شروع مجدد تولید، دستگاه قفل شود.

توجه به مواد اولیه خوراک

کیفیت نهاده ها

مواد اولیه خوراک به میزان قابل توجهی در عملکرد دستگاه پرس پلت موثر هستند. افزایش فیبر جیره موجب فشار بیشتر بر دستگاه و فرسایش آن می شود. میزان بالای الیاف سیلیس دار، نظیر سبوس برنج در صورت مصرف بالا، می تواند در فرسایش دستگاه موثر باشد. در صورتی که میزان نشاسته ی نهاده ها کمتر از حد مورد انتظار باشد و بخش بیشتر آن ها را فیبر تشکیل دهد، کیفیت خوراک کاهش و فشار بر دستگاه افزایش می یابد.

اندازه ذرات بخش معدنی

استفاده از ترکیبات معدنی نظیر بنتونیت، زئولیت، آنزیمیت، کربنات ها، دی کلسیم فسفات، پودر صدف و … به صورت شکری موجب آسیب به دای می شود. مش ریزتر مواد معدنی باعث کاهش فرسایش و افزایش قوام پلت می شود.

استفاده از پلت بایندر مناسب

پلت بایندرهای رسی نظیر بنتونیت و زئولیت با مصرف بالا و اثرات فرسایشی جدی که بر دستگاه دارند، موجب کاهش عمر مفید قطعات و افزایش استهلاک و خرابی آن می شوند.

پلت بایندر غیر رسی A-Bind که نسل جدید پلت بایندرهای مورد استفاده در خوراک دام است، فاقد ترکیبات معدنی بوده و باعث افزایش سرعت تولید و کاهش استهلاک دای و رولر نسبت به بایندرهای معدنی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در تماس باشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه ترین ها